“4 tips voor een succesvolle heropening”

tips voor een heropening

Datum: 23 april 2021
Onderwerp: Heropening winkels
Publicatie: OVD Opleidingen

Vanaf 28 april gaan naast de winkels die al open zijn, nu ook de niet-essentiële winkels onder voorwaarden weer open. Welke regels gelden er voor uw bedrijf? En hoe zorgt u ervoor dat u binnen geldende regels er het beste van maakt? In dit artikel leest u hier meer over.

Opening van de detailhandel

De overheid baseert haar beleid op de coronacijfers. Hierdoor veranderen de regels voor bedrijven binnen de retailbranche ook regelmatig. Hieronder ziet u wat er (naast de basisregels) vanaf 28 april geldt voor de retail!

  • Niet-essentiële winkels mogen maximaal 1 klant per 25 m2 ontvangen
  • Er mogen in elk geval 2 klanten per verdieping aanwezig zijn, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen t/m 12 jaar worden niet meegeteld
  • Hulpbehoevende en ondersteuner tellen samen als 1 klant
  • De klant komt alleen naar de winkel
  • De niet-essentiële winkels mogen open zijn tussen 06.00 uur en 20.00 uur

Tips voor een succesvolle heropening

Ondanks dat de gedeeltelijke heropening van de retailbranche slechts een pleister op de wond is, is het voor winkeliers uitermate belangrijk om hier het maximale uit te halen.

Creëer kopers in plaats van lopers

De overheid geeft aan dat de winkel een sobere uitstraling moet houden. Hiermee bedoelt men dat u bijvoorbeeld bezoekers geen consumpties mag aanbieden tijdens het shoppen. Zorg, ondanks deze regel, ervoor dat shoppen bij uw winkel een unieke ervaring is. Creëer het gevoel bij de klant dat men zich speciaal voelt. Kleur binnen de regels van de wetgeving en geef bijvoorbeeld de klant een kleinigheidje mee na het bezoek uw winkel.

Door dik en dun

Maak gebruik van het netwerk dat u heeft opgebouwd. Nodig vrienden, familie en vaste klanten uit. Stuur ze een handgeschreven kaartje, een Whatsappje, of bel ze op. Laat hen weten dat u ze hebt gemist. Laat zien dat u ondanks de huidige situatie klaar staat voor ze!

Kijken, kijken, dan kopen

Uw producten online tentoonstellen aan uw klanten was in de normale situatie al belangrijk, en is alleen maar belangrijker geworden. Het beste is om er voor te zorgen dat de klant producten direct online kan kopen in een webshop. Mocht dit voor een bedrijf geen optie zijn, plaats dan zo nu en dan enkele foto’s van uw producten op de sociale media platforms. Wek interesse bij de klant, waardoor ze gericht kunnen komen shoppen bij uw winkel.

Opvallen in de winkelstraat

Het lijkt een kleine moeite om mensen die in de winkelstraat lopen naar binnen te krijgen. Ze zijn toch slechts enkele stappen van uw winkel verwijderd? Zorg ervoor dat de winkel zich onderscheidt van de rest. Zorg dat de etalage opvallend is qua kleur, thema of opbouw. Zorg er ook voor dat de etalage regelmatig wisselt. Want een winkel waar al 3 maanden hetzelfde in de etalage hangt zal vast geen nieuwe spullen hebben, toch?

Nu het einde van de coronacrisis in zicht lijkt te komen, ziet de toekomst er voor de retailbranche rooskleuriger uit. OVD Opleidingen wil de retailbranche een hart onder de riem steken om na deze moeilijke tijd slimmer verder te kunnen. Wij bieden daarom enkele trainingen momenteel volledig kosteloos aan!

Probeer het beste te maken van de huidige situatie, en kijk met goede moed richting de toekomst!