Selecteer een pagina

Click and Collect; 6 tips voor succes

Peter en Ian in de Albert Heijn Bouwens HSM opleiding

Datum: 15 februari 2021
Onderwerp: Click and Collect
Publicatie: OVD Opleidingen

Op maandag 14 december 2020 kondigde premier Mark Rutte de strenge lockdown aan, met als gevolg dat de meeste winkels hun deuren moesten sluiten. Al snel volgden creatieve oplossingen om binnen de huidige regels en wetgeving de schade te beperken. Vanaf woensdag 10 februari hebben winkeliers er weer een mogelijkheid bij: Click and Collect.

Maandenlang hebben winkeliers gelobbyd voor de Click and Collect-regeling. Maar een échte oplossing is het niet voor veel winkeliers. Bij Click and Collect fungeert de winkel in de straat als een distributiecentrum. De klant bestelt online en mag deze 4 uur na bestelling afhalen bij een afhaalloket van de winkel met voldoende voorraad.

Hoe pak je Click and Collect aan?

Voor veel ondernemers is het concept Click and Collect nieuw. In dit artikel geven wij 6 handige tips om als ondernemer een succesvolle periode te kennen.

1. Blijf in contact met je afnemer

Nu de winkels niet open zijn, blijft het belangrijk om de meerwaarde van jou bedrijf te communiceren. Breng jezelf onder de aandacht bij jouw klanten. Laat jouw buurt, dorp of stad zien dat je achter de schermen bezig bent. Creëer een gunfactor. Deze gunfactor helpt jou nu, én zodra je weer open mag. Maak het voor jezelf zo efficiënt mogelijk en gebruik het (off/online) kanaal waar je de meeste interactie met jouw klant hebt.

2. Inspireer zowel on- als offline

Het is op het moment niet mogelijk voor jouw klanten om fysiek te shoppen. Het is dus belangrijker dan ooit om jouw producten online goed te laten zien. Dit kan zelfs als je geen eigen webshop hebt. Via allerlei platformen zoals Marktplaats, Facebook, Zalando of Instagram kun jij je producten laten zien.

Klanten kennen jouw merk via de fysieke winkel, maar weten je klanten ook dat je op het moment online actief bent met het aanbieden van producten? Zorg ervoor dat je zichtbaar bent voor jouw klanten. Laat via jou kanalen weten dat je online actief bent met het verkopen van producten. Realiseer je wel dat iemand jouw boodschap gemiddeld zeven keer moet zien, voordat de boodschap aankomt. Zorg er dus voor dat je consistent iets van je laat zien en horen!

3. Speel in op relevante momenten

Wil jij graag consistent van je laten horen, maar weet je niet wat je moet posten? Speel dan in op relevante momenten die eraan komen zoals Pasen, Koningsdag, Moederdag, etc. Bedenk een ludieke actie of stel bijvoorbeeld een cadeaupakket samen.

4. Bied mogelijkheden om een aankoop te doen

Nu de klant jou heeft gevonden en een product wil komen afhalen bij het afhaalloket, moet je er wel voor zorgen dat ze makkelijk kunnen afrekenen. Zorg ervoor dat jouw klanten kunnen pinnen met een draadloze PIN bij het afhalen én tijdens het bezorgen.

5. Maak van afhalen een unieke ervaring

Maak met iedere klant die naar jouw afhaalloket komt een praatje en zorg juist in deze tijd voor persoonlijke aandacht. Klanten hebben juist in deze tijd behoefte aan afwisseling en verrassingen. Wees het lichtpuntje van hun dag. Met persoonlijke aandacht onderscheid jij je, waardoor mensen het liefst bij jou kopen, en mogelijk de volgende keer weer bij jou terugkomen. Zorg ervoor dat jij net dat beetje extra doet voor de klant.

6. Blijf ook na aankoop betrokken met je klant

Vind je het lastig om tijdens de shop-ervaring van de klant extra waarde toe te voegen aan jouw product? Voeg dan waarde toe aan het uitpakmoment van de klant. Schrijf een kaartje waarin je ze bedankt voor de aankoop of geef een sample mee om uit te proberen. Laat de aankoop van de klant voelen als een cadeau. Wees het lichtpuntje van de klant na een drukke werkdag of werkweek.

Kortom, zorg ervoor dat je jezelf onderscheidt van de massa, juist nu. Stilstaan is achteruitgang.

OVD Opleidingen helpt graag bij de ontwikkeling van werknemers in coronatijd. Wij bieden nu tijdelijk gratis een groot aantal trainingen aan.