De sleutelrol in de retail

Wat zijn de grootste uitdagingen voor retailers in het nieuwe decennium?
De afgelopen tien jaar stonden vooral in het teken van de strijd tussen online en offline verkoop. En wat bleek? Echt succesvol zijn de winkels en merken die een goede balans tussen beide weten te vinden. Retail is dus nog steeds (ook) mensenwerk. En juist daar zal de uitdaging de komende jaren groot blijven. Hoe vind je de juiste mensen voor dat werk en hoe houd je ze binnen, betrokken en blij?

Vóór Covid- 19 stonden er ruim 57 duizend vacatures open in retail en handel. Goede medewerkers hebben de banen dus min of meer voor het uitkiezen.

Voor een werkgever is het belangrijk om gedetailleerd inzicht te hebben in de situatie en de potentie op de werkvloer. Als HR en Recruitment Manager wordt het invullen van de HRM-trends dan ook steeds noodzakelijker.

Gegevens over de vaardigheden, wensen, ambities, groeimogelijkheden en vitaliteit van medewerkers zijn van cruciaal belang. Niet alleen voor de dagelijkse bezetting, maar ook zeker voor het uitstippelen van de lange termijn strategie. Met deze kennis kun je vervolgens gaan inventariseren of talenten de juiste capaciteit in huis hebben, aangevuld met wie er behoefte heeft aan training of ondersteuning.

Het blijft een gegeven, het aantrekken van het juiste personeel binnen de retail is de sleutel tot succes voor de retailer.

Het hebben van beleid ten aanzien van het aantrekken, behouden en opleiden van personeel vraagt er om op de juiste manier te onboarden, op te leiden, het uitrollen van een opleidingshuis en het aanvragen van de juiste subsidies. Wetende dat er ruim 57.000 vacatures zijn, hoe ontwikkel je dan het juiste beleid gericht op het vinden, behouden en doorontwikkelen van talent?

van De tien belangrijkste HR-trends voor 2020 (bron Consultancy.nl)

  • Werving & selectie / onboarding.
  • Verzuim- en gezondheidsbeleid.
  • Ontwikkeling / duurzame inzetbaarheid.
  • Arbeidsvoorwaardenbeleid / modernisering.
  • Employee experience / medewerkersbetrokkenheid / retentie.
  • Performance management / functioneringsgesprek/ beoordeling.
  • Automatisering (onderdelen van) de personeels- of salarisadministratie.
  • Strategische personeelsplanning.
  • Functiehuis / inrichting van functies of rollen.
  • Privacy en databeveiliging.

Aanvullend daaraan zijn de onderstaande zaken van essentieel belang:

  • Duurzame inzetbaarheid.
  • Werkgeluk.
  • Strategische personeelsplanning.
  • Opleiding & ontwikkeling.

In 2019 maakte OVD Opleidingen de transitie door van enkel het aanbieden van opleidingen en trainingen voor de retail naar een full service organisatie voor HR afdelingen voor de retail. Zo ondersteunen en begeleiden wij nu in:

  • Het ontwikkelen en uitrollen van een opleidingsplattegrond.
  • Het in kaart brengen van de capaciteiten, talenten en drijfveren.
  • Het bieden van ondersteuning aan het management op talent te behouden, op te leiden en vitaal te houden.
  • Maatwerk incompany ten aanzien van opleidingen en trainingen.

Dit nieuwe product noemen wij het Opleidingshuis of Bedrijfsschool. Benieuwd naar onze unieke aanpak? Ga dan naar de opleidingshuis-pagina.