Ga de strijd aan tegen voedselverspilling

De strijd aan tegen voedselverspilling - OVD Opleidingen 2021

Datum: 21 juni 2021
Onderwerp: Voedselverspilling
Publicatie: OVD Opleidingen

Er ontstaat de laatste jaren steeds meer bewustzijn over het onnodig verspillen van voedsel. Nederlanders zijn in deze periode steeds minder eten en drinken weg gaan gooien. Ondanks dat we op de goede weg zijn, is er nog genoeg ruimte om verbeterslagen te maken. De gemiddelde Nederlander gooit jaarlijks 34,3 kilo eten en 45,5 liter vloeistoffen weg.

Dit is alleen nog maar de voedselverspilling door de Nederlandse consument. Als we naar de volledige voedselverspilling in Nederland kijken, dan hebben huishoudens naar schatting slechts een bijdrage van 23 tot 32 procent van het totaal. De rest van de voedselverspilling vindt ergens anders in de keten plaats.

Uit onderzoek blijkt dat 1,7 procent van de levensmiddelen die in de supermarkt binnenkomen, wordt verspild. De impact van de verspilling wordt snel duidelijk wanneer je die afzet tegen de inkoopvolumes:

  • Op de broodafdeling wordt gemiddeld 7,7% weggegooid
  • Van vers vlees en vis is dat 2,9% van de inkoop
  • Bij AGF gaat het om 2,7%

Hieronder enkele tips om voedselverspilling tegen te gaan bij uw supermarkt.

1. Verkoop van verspakketten

De introductie van verspakketten binnen uw organisatie is een grote stap om voedselverspilling tegen te gaan. De verspakketten bevatten precies de benodigde hoeveelheid van de ingrediënten. Hierdoor kan de consument met heerlijke verse producten werken, zonder dat er producten overblijven die niet gebruikt worden en bederven. Éénpersoonshuishoudens kunnen de maaltijd invriezen en later opeten, om toch een gevarieerd voedingspatroon aan te houden.

2. Té grote verpakkingen

De verpakkingsgrootte speelt een belangrijke rol bij het onnodig weggooien van voedsel. Bij het koken is vaak niet de volledige hoeveelheid nodig die in de verpakking zit, waardoor er producten overblijven met een beperkte houdbaarheidsdatum. Veel winkeliers hebben de laatste jaren ook verschillende stappen hierin gezet. Zo zijn er steeds vaker kleine verpakkingen gesneden groenten te koop, kan de klant zelf de hoeveelheid boontjes kiezen of het aantal harde broodjes kopen dat hij daadwerkelijk nodig heeft.

Er zijn echter nog steeds acties die voedselverspilling niet ten goede komen, zoals het triggeren van een impuls bij de klant om voordeelverpakkingen te kopen, waardoor de klant meer koopt dan dat hij daadwerkelijk gaat gebruiken.

3. Een nieuwe vorm van afprijzen

Producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen tegen een lagere prijs verkopen vermindert ook de voedselverspilling. De laatste jaren zie je, naast de traditionele afprijsstickers, verschillende nieuwe alternatieven ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een Too Good To Go box of het introduceren van een anti-verspillingsmeubel in uw winkel.

4. Het verdwijnen van de T.H.T. datum?

De houdbaarheidsdatum van lang houdbare producten zelf staat ook ter discussie. Uit een onderzoek blijkt dat, wanneer de t.h.t. op producten als rijst en koffie wordt verwijderd, de voedselverspilling van deze groep met 12 procent daalt.

Iets doen tegen voedselverspilling lijkt voor een individu vaak als water naar de zee dragen. ‘Mijn aandeel is zo klein, dat het niet helpt bij het oplossen van het probleem’. Echter kan iedereen, hoe klein ook, een bijdrage leveren aan het grotere geheel. Samen tegen voedselverspilling! 

Bron: https://www.distrifood.nl/assortiment/artikel/2020/04/vijf-wapens-in-strijd-tegen-voedselverspilling-101133987