Hero Erick aan het woord:

‘De opleidingen van OVD Opleidingen sluiten perfect aan op de praktijk’

OVD Opleidingen retailopleidingen

Erick en Wilmie Geurts in de Dagwinkel in America

ONZE HERO:

Erick Geurts

SUPERMARKT:

Dagwinkel America en Beesel

HOE KENNEN WIJ ERICK:

Volgde Hoger Supermarkt Management

Erick Geurts, eigenaar van twee Dagwinkels in Noord-Limburg, wist al op jonge leeftijd dat hij ooit zelfstandig supermarktondernemer wilde worden. Daarom volgde hij dertig jaar geleden, op zeventienjarige leeftijd, de opleiding Hoger Supermarkt Management bij OVD Opleidingen. Nu hij zelf zo’n veertig medewerkers onder zijn hoede heeft, gunt hij ook hen deze ontwikkeling.

Het geheim van een succesvolle supermarkt is een team met dynamiek, weet Geurts na zo’n dertig jaar ondernemen bij onder meer Spar, PLUS- en Van Tol Retail, uit ervaring. ‘En die dynamiek ontstaat uitsluitend wanneer er begrip en kennis aanwezig is, in alle lagen van het bedrijf.’ Hoe belangrijk die dynamiek is, ontdekte hij al op jonge leeftijd, als vulploeg- en later eerste verkoopmedewerker bij de lokale buurtsuper. ‘Behalve dat ik de werkzaamheden leuk vond, sprak het me vooral aan dat we er als team, als een geoliede machine, voor zorgden dat de winkel een vaste waarde werd voor de buurt.’

Focus op de praktijk
Om dit proces van op elkaar ingespeeld raken en het samen doen te bereiken, is inzicht in de bedrijfsprocessen nodig, vertelt hij. Exact de reden waarom hij er dertig jaar geleden voor koos om de opleiding Supermarktmanagement te gaan volgen. ‘Ik wist toen al dat ik ooit zelf een supermarkt wilde runnen en om dat echt goed te kunnen, had ik een aanvullende opleiding nodig.’ Het meest waardevolle van de opleiding vond, en vindt, hij de focus op de praktijk. ‘De inhoud sluit perfect aan op hoe het er daadwerkelijk op de winkelvloer aan toegaat. Omdat je letterlijk een kijkje neemt op die winkelvloer, krijg je inzicht in de bedrijfsprocessen.’ Deze groei merkt hij ook bij zijn eigen medewerkers. ‘Ze leren ontzettend veel van elkaar en van de winkels die ze bezoeken. Omdat ze meer gaan nadenken over

processen, begrijpen ze mij als leidinggevende beter, maar ook elkaar, de manier waarop een winkel functioneert en waar we uiteindelijk naartoe willen.’

Financieel Management en Personeelsmanagement
De belangrijkste lessen van de opleiding Supermarktmanagement vindt Geurts het leren omgaan met financiële druk (Financieel Management). ‘Dit stuk wordt alleen maar belangrijker. Door de digitale ontwikkelingen krijg je nu nog beter inzage in de cijfers en kun je deze nog beter sturen. Dat de opleiding hier veel aandacht aan besteedt, vindt ik dan ook heel goed.’  En het omgaan met mensen (Personeelsmanagement). ‘Om mensen te kunnen motiveren, moet je ook -misschien wel juist!- de non-verbale communicatie kunnen lezen. Doordat de opleiding je hierin op weg helpt, wordt dit uiteindelijk een tweede natuur en kun je veel bij je medewerkers bereiken.’

De opleiding maakt zijn medewerkers flexibeler en meer hands-on, vindt Geurts. ‘Exact de inzet en aanpak die je nodig hebt om een winkel tot een succes te maken. Een supermarkt runnen doe je niet alleen; dat doe je samen met je medewerkers. Alleen als je hen écht kunt motiveren en aan je binden, werk je toe naar de lange termijn. En daar is begrip en inzicht voor nodig.’