Hero’s Rik van den Brink en Martijn Vlastuin:

‘De HSM-opleiding van OVD motiveert mij én mijn medewerkers’

Website hero albert heijn martijn en rik-min

Rik van den Brink en Martijn Vlastuin in de Albert Heijn Woudenberg

ONZE HERO’s:

Rik van den Brink en Martijn Vlastuin

SUPERMARKT:

Albert Heijn Woudenberg / Van den Tweel

HOE KENNEN WIJ RIK EN MARTIJN:

Volgden Hoger Supermarkt Management

Rik van den Brink, assistent supermarktmanager bij Albert Heijn Woudenberg, onderdeel van Van den Tweel Groep*, volgt sinds december de OVD-opleiding Hoger Supermarktmanagement (HSM). ‘Ik heb enorm veel geleerd, de afgelopen maanden. Zowel over mezelf als over mijn medewerkers.’

‘Ik moest me er even overheen zetten dat ik weer naar school moest’, vertelt Rik eerlijk. ‘Maar vanaf dag één zat ik er in. De eerste bijeenkomst was het meteen raak: met de medecursisten klikte het, de docenten straalden enorm veel positieve energie uit en de persoonlijke betrokkenheid is hoog.’ Die energie van de docenten motiveert, ervaart hij. ‘Om zelf te willen leren, maar ook om je medewerkers te motiveren. Mensen zijn belangrijk in het neerzetten van een succesvolle winkel en door het gesprek aan te gaan, krijg je inzicht in wat hun ambities zijn en waarom ze soms vastlopen. Met deze kennis haal je er veel meer uit.’

Inzicht in persoonlijke ontwikkeling
Het belangrijkste onderdeel van de HSM-opleiding vindt Rik de persoonlijke ontwikkeling. ‘Strategisch management moet ook echt niet worden onderschat, maar dit kun je grotendeels leren uit boeken. In je persoonlijke ontwikkeling moet je worden uitgedaagd.’ En een uitdaging was het, vertelt hij. ‘Ineens krijg je vragen als wie ben je?, hoe ben je zo geworden? en wie of wat heeft jou gevormd? (lacht) Überhaupt al best confronterend en dan moet je het ook nog eens opschrijven en delen! Dat is best een ding, maar juist deze spiegel geeft je ontzettend veel inzicht.’ Ook het delen van verhalen en ervaringen met medecursisten is waardevol, vindt hij. ‘We hebben veel praktijkvoorbeelden besproken en elkaar geholpen om zaken op een andere manier te bekijken of te benaderen. Het is fijn om te merken dat je tegen dezelfde zaken aanloopt en met elkaar te sparren over hoe je die nu het beste kunt aanpakken.’

Jong talent vasthouden
Het motiveren van medewerkers, bijvoorbeeld. Een uitdaging waar de retailbranche in zijn algemeenheid tegenaan loopt, vertelt Martijn Vlastuin, operationeel directeur bij Van den Tweel Groep. ‘Het werken in de supermarkt staat niet altijd meer bovenaan het lijstje van jonge mensen, als het gaat om hun carrière. Hoe we de goede mensen kunnen vasthouden en het vak interessanter kunnen maken, houdt ons dan ook behoorlijk bezig. Juist dit stuk vertalen ze heel goed in de opleiding.’ Martijn ziet dit terug bij Rik, vertelt hij. ‘Hij is het afgelopen half jaar enorm gegroeid in zijn rol als assistent supermarktmanager. Hij neemt meer de tijd om met mensen te praten, waardoor zaken soepeler lopen. Door de HSM-opleiding krijgen (assistent) supermarktmanagers meer inzicht in hun eigen ontwikkeling en in die van hun medewerkers. Dit komt de kwaliteit van een winkel enorm ten goede.’

*Van den Tweel Groep heeft zes Albert Heijn-winkels, vijf Gall & Gall’s, een Etos, een grenswinkel en een koffiegroothandel.