De veranderende retailmarkt tijdens en na Corona

Corona of Covid-19, het regende de afgelopen maanden aan verontrustend en slecht nieuws. Vooral binnen de retail. Laat dat nu precies de branche zijn waarin wij actief zijn. Wat is nu precies het effect van het coronavirus in de retail?

Het internet en de media raakten er niet over uitgeschreven en uitgepraat; de impact van het coronavirus op de retail. De wereld na … ja na wat? Wanneer wordt het weer gewoon of normaal en gaat dit nog wel gebeuren? Niemand die het weet en dat was dan ook het verontrustende.

Onze retail opdrachtgevers doorliepen compleet verschillende fases. Waar het voor de ene opdrachtgever opeens heel spannend werd, wist de andere retailer niet hoe hij de toenemende klantenstroom op een goede en veilige manier moest coördineren. Een alternatief programma was bij de één meer dan welkom, waar de ander hier het overbelaste personeel niet mee wilde overbelasten.

Al onze mbo-trajecten, HSM en HMR-opleidingen en trainingen werden stil gelegd, uitgesteld of anders vormgegeven. De wereld leek echt even helemaal stil te staan, maar we moesten juist op dit moment naar ons zelf kijken en verbeterslagen maken.

Zo gingen wij aan de slag met de al geplande nieuwe huisstijl en de lancering van de nieuwe website. Onze L&D-lesprogramma’s werden omgebouwd en we gingen veel met elkaar in gesprek. Met onze opdrachtgevers, de deelnemers, maar ook met onze trainers. Persoonlijk koester ik de gesprekken en de momenten van deze tijd, want er is zoveel moois ontstaan!

Als oud-marketeer nam ik alle statistieken en databases door ten aanzien van de retail. De getallen waren de brandstof voor mijn altijd actieve denktank en zo kwamen wij als team in een prachtige veranderende volgende fase!

In vogelvlucht een aantal van onze highlights:

  • Teambuilding door een individuele en teamdrijfveren-analyse, maar ook door het op afstand werken.
  • Het ombouwen van lesprogramma’s naar online lesprogramma’s.
  • Het uitbreiden van lesprogramma’s gericht op de ontwikkelingen van Covid-19.
  • Het organiseren van digitale kennissessies voor onze trainers.
  • Het vernieuwen van ons HMR en HSM opleiding.
  • Digitaal lesgeven aan onze mbo-opleidingen.

Covid-19 heeft de retail en dan met name de bouwmarkten en de supermarkten veel respect gebracht. Consumenten en potentiële werknemers zijn het werken binnen deze twee retailers met andere ogen gaan bekijken. Gelukkig merken we dit met zijn allen, de populariteit om in deze sectoren te werken is bijzonder sterk gestegen.

De combinatie van enerzijds het stilvallen van een aantal lesmaanden en anderzijds de stijgende populariteit voor het werken in deze sectoren heeft er toe geleid dat wij in september en oktober op vier verschillende locaties in Nederland starten met: