Selecteer een pagina

Marketingtrucs die vaak voorkomen in de supermarkt

Marketing in de supermarkt OVD Opleidingen
Logo OVD Opleidingen Retailopleidingen

Gepubliceerd door OVD Opleidingen

“Wist je dat je in de supermarkt altijd te maken hebt met een knap staaltje strategische supermarktmarketing?”

17 februari 2022

Marketingtrucs die vaak voorkomen in de supermarkt

Een marketeer houdt zich vaak bezig met o.a. SEO, SEA, Social Media advertising of het maken van een marketing funnel. Dit zijn zaken die, voor iemand die zich niet bezighoudt met marketing, vaak niet bekend zijn. Maar wist je dat je in de supermarkt altijd te maken hebt met een knap staaltje strategische supermarktmarketing? In deze blog leg ik uit waarom je toch altijd iets in je mandje legt, terwijl je het eigenlijk helemaal niet nodig had.

De supermarktindeling

Is het je ooit opgevallen dat alle winkels op elkaar lijken qua indeling? Na binnenkomst kom je bijvoorbeeld vaak de groente- en fruitafdeling tegen. De inrichting en indeling van de winkel speelt namelijk een belangrijke rol in ons koopgedrag. Wanneer je als eerste geconfronteerd wordt met groente en fruit, voel je je daarna minder schuldig om andere, misschien wat ongezondere, aankopen te doen. Een ander voorbeeld is dat van producten die je daadwerkelijk nodig hebt. Melk en andere dranken zijn échte benodigdheden. Vaak worden dit soort producten dan ook achter in de winkel geplaatst, zodat je eerst andere gangpaden door moet lopen voordat je eindelijk bent aangekomen bij hetgeen je nodig had. Je merkt het al, voordat je eenmaal bij de kassa bent aangekomen, ben je al aan verschillende ‘mindgames’ blootgesteld.

Muziek en tijd in de supermarkt

Ook de muziek die afgespeeld wordt, is onderdeel van de verkooptechnieken van de supermarkt. Vaak wordt er rustgevende muziek gedraaid, waardoor je het gezellig vindt in de supermarkt en met een rustiger tempo door de supermarkt loopt. Hierdoor ben je langer in de winkel, en ja, koop je uiteindelijk meer.Is het je ooit opgevallen dat er niet vaak een klok hangt in een supermarkt? Ook dit moet voor een gevoel van rust zorgen, waardoor we langer blijven én dus meer kopen.

Hoe meer, hoe beter

Heb je ooit gemerkt dat de winkelwagens steeds groter zijn geworden? En dat het kleine winkelmandje is getransformeerd tot halve winkelwagen die je achter je aan kunt trekken? Onderbewust denken wij mensen dat het ‘een beetje raar is’ wanneer we bij de kassa komen en de grote winkelwagen niet helemaal gevuld is. Dus in het vervolg toch twee keer nadenken voordat je die grote winkelwagen meeneemt, want hierdoor zul je meer spullen meenemen richting de kassa.

Schappenindeling supermarkt

Producten die de supermarkt graag wil verkopen, plaatsen ze op ooghoogte (ook wel grijphoogte genoemd). Dit zijn vaak de A-merken waarop de supermarkt een grotere winstmarge kan pakken. Voordeelverpakkingen en minder bekende merken zullen vaker onderaan in het schap gelegd worden, omdat deze minder winstgevend zijn.

Al met al is hier sprake van een goede supermarktmarketing. Dus de volgende keer wanneer je als klant naar de winkel gaat, ga dan goed voorbereid op pad. Zelf werkzaam in de winkel én wil je het optimale uit je winkel halen? Mogelijk is een van bovenstaande tips iets om toe te passen.

 

Bronnen:

 

Misschien vind je dit ook interessant