Hero’s Ian en Peter aan het woord:

‘De HSM-opleiding heeft me een complete leider gemaakt’

Peter en Ian in de Albert Heijn Bouwens HSM opleiding

Ian Johnson en Peter Heemskerk in de Albert Heijn Spaarndam

ONZE HERO’s:

Ian Johnson en Peter Heemskerk

SUPERMARKT:

Albert Heijn Bouwens in Spaardam

HOE KENNEN WIJ IAN EN PETER:

Volgden Hoger Supermarkt Management

Ian Johnson, supermarktmanager bij Albert Heijn Bouwens in Spaarndam, rondde vorig jaar oktober de HSM-opleiding van OVD af. Een jaar later is dit goed te merken in de resultaten, concludeert zijn leidinggevende, HR-manager Peter Heemskerk. ‘De opleiding heeft hem een completere leider gemaakt.’

Toen ik de optie kreeg om de opleiding Hoger Supermarktmanagement te gaan volgen, moest ik wel even nadenken’, vertelt Ian eerlijk. ‘Ik ben meer een doener dan een studiebol en ik zag er een beetje tegenop om weer te gaan studeren.’ Praktijkervaring is leuk, realiseerde hij zich echter, ‘maar een diploma ernaast is nooit weg. Dus besloot ik het toch te wagen.’

Persoonlijke ontwikkeling
De beslissing viel hem niet tegen, blikt hij terug. ‘Aanvankelijk zag ik enorm op tegen de theorie. Ik kan het leuk vertellen, zeg ik altijd, maar het opschrijven is toch wat anders. Gelukkig viel het mee. Het was veel, maar ik werd goed begeleid, en omdat je tussentijds al veel vastlegt, scheelt dit uiteindelijk enorm in je eindscriptie.’ De opleiding gaf hem veel inzicht in zichzelf, vertelt Ian. ‘Er wordt je echt een spiegel voorgehouden: wie ben je, waarom ben je zo, en waar wil je naartoe? Dit zorgt er voor dat je zaken anders benadert. De opleiding heeft me geen ander persoon gemaakt, maar er wel voor gezorgd dat ik me nu anders gedraag.’

Van zwart/wit naar grijs
‘Voorheen zag ik alles behoorlijk zwart/wit’, legt de supermarktmanager uit. ‘Terwijl grijs ook goed kan zijn, weet ik nu. Deze manier van kijken zorgt er voor dat ik beter met mijn medewerkers om kan gaan en dat mijn team nog meer op elkaar ingespeeld is geraakt.’ Een goed team om je heen is essentieel, weet hij. ‘Je hebt anderen nodig om jouw minpunten tot pluspunten te maken. Ieder persoon is anders en iedereen heeft andere kwaliteiten. Wanneer je de juiste mensen op de juiste plek zet, zie je dit direct terug in de werksfeer en in de resultaten.’ En wat deze juiste plek is, kun je alleen achterhalen door goed met de mensen te communiceren, vertelt Ian.

‘Daarom heb ik sommige opdrachten die ik voor de HSM-opleiding uitvoerde, op mijn medewerkers toegepast. Dit gaf ook hen inzicht in waar ze naartoe wilden. Door dit inzicht heb ik mensen een andere rol of een andere positie kunnen geven, die beter bij ze past. Omdat we twee winkels hebben (AH Bouwens in Spaarndam en Haarlem, red.), was dit gelukkig mogelijk.’ Wanneer je meer grip krijgt op wat je medewerkers drijft, kun je meer uit ze halen, concludeert hij. ‘Dit betaalt zich terug in een goede werksfeer én in mooie resultaten.’

Gemotiveerde medewerkers
Ook Peter ziet de ontwikkeling die Ian heeft doorgemaakt. ‘De opleiding heeft hem een completere leider gemaakt. Omdat hij zichzelf beter heeft leren kennen, kan hij zich ook beter verdiepen in anderen. Ik zie meer empathie bij hem, waardoor hij de mensen op de juiste manier weet aan te sturen.’ De opleiding geeft een andere kijk op jezelf en op je medewerkers, ziet de HR-manager. ‘Ieder mens is uniek en dat betekent dat iedereen een andere behandeling nodig heeft om gemotiveerd te blijven. De module persoonlijke ontwikkeling zorgt er voor dat je meer inzicht krijgt in je eigen persoonlijke ontwikkeling, maar ook in die van anderen. Hierdoor haal je meer uit je mensen en de winkel.’

Niet voor niets heeft Peter onlangs ook de supermarktmanager van de vestiging in Haarlem de HSM-opleiding aangeboden. ‘Zij start in november’, vertelt hij enthousiast. ‘Ik heb er hoge verwachtingen van en ben heel benieuwd wat het haar gaat brengen. De HSM-opleiding is in de eerste plaats een enorme meerwaarde voor de persoon zelf, maar uiteindelijk ook zeker voor het bedrijf. Ik zie het als een win-winsituatie!’