Selecteer een pagina

Hero Jan Abbas aan het woord:

‘Om een supermarkt commercieel weg te kunnen zetten, heb je een goede opleiding nodig’

HSM-opleidingen Jan Abbas Jumbo

Jan Abbas met zijn vrouw Henriëtte en hun twee dochters in de Jumbo in Gieten.

ONZE HERO:

Jan Abbas

SUPERMARKT:

Jumbo in Gieten

HOE KENNEN WIJ JAN:

Volgden Hoger Supermarkt Management

“De wereld van de supermarkt is veranderd”, weet Jan Abbas, eigenaar van Jumbo Abbas in het Drentse Gieten. “Het is ontzettend leuk en dynamisch, maar ook complex. Om commercieel een winkel goed te kunnen wegzetten, is een goede opleiding daarom van onschatbare waarde.”

Al op jonge leeftijd heeft Jan iets met de supermarkt, vertelt hij. “Ik kom uit een ambtenarengezin, dus ik ben niet tussen de pakken suiker opgegroeid, maar de dynamiek van mensen, eten en drinken sprak me altijd al aan.” Zijn supermarktcarrière begint hij, zoals vele jonge mensen, als vakkenvuller. Hier blijft het echter niet bij en in 1995 gaat hij aan de slag als stagiaire bij de C1000 in ‘zijn dorp’ Gieten. Deze winkel neemt hij uiteindelijk, samen met zijn vrouw Henriëtte, over van Roelof en Hennie Broekman. “Iconische ondernemers, met een competitief en gedreven team. Ik heb veel van deze mensen en hun ondernemerschap kunnen leren.”

‘De dynamiek van mensen, eten en drinken heeft me altijd aangesproken’

Dynamisch en complex
Dat leren is belangrijk wanneer je een supermarkt wil runnen, benadrukt Jan. “Zeker anno 2020. De wereld van de retail is veranderd: we spreken inmiddels over miljoenenomzetten en meer dan honderd medewerkers in dienst. Dat maakt het vak dynamisch, maar ook complex.” De ondernemer weet waarover hij spreekt. De C1000 die hij destijds overnam is inmiddels Jumbo geworden en heeft een winkeloppervlakte van ruim 1.630 vierkante meter, waarop in totaal 130 mensen werken. “Dat is gewoon een bedrijf!”

Commercieel een winkel kunnen wegzetten
En bij een bedrijf horen resultaten, gaat hij verder. “Om commercieel een winkel goed te kunnen wegzetten, heb je daarom een goede basis nodig. Kennis van financiën, mensen processen én van jezelf.” De HSM-opleiding is dan ook van onschatbare waarde om deze kennis naar binnen te halen, vindt Jan. “Bij het runnen van een supermarkt komt ontzettend veel kijken en, zeker in het begin, voelt het alsof er een tsunami aan informatie op je af komt. Om die vloedgolf overzichtelijk te maken, is het belangrijk dat je de informatie behapbaar maakt en de HSM-opleiding van OVD helpt je daarbij.”

‘Sparren met branchegenoten geeft veel inspiratie’

Behapbare modules
De HSM-opleiding is namelijk opgedeeld in modules, legt hij uit. “Van persoonlijke ontwikkeling tot financieel-, personeels- en operationeel management. Hierdoor krijg je stap voor stap inzicht in de basis van je bedrijf. Tijdens de opleiding voer je opdrachten in de praktijk uit, waardoor je meteen feeling krijgt met de actuele gang van zaken op de werkvloer. En spar je met branchegenoten van verschillende formules. Dit geeft veel inspiratie en leert je op een andere, creatievere manier naar zaken kijken.”

Wie ben jij als ondernemer?
Juist de combinatie van operationeel en persoonlijk maakt de HSM-opleiding relevant, vindt Jan. “Een winkel wordt namelijk een weerspiegeling van jouzelf als ondernemer, van jouw normen en waarden. Om een winkel succesvol te kunnen maken, moet je daarom goed weten wat voor type ondernemer je nu precies bent en welke formule bij je past.” De module persoonlijke ontwikkeling houdt je als het ware een spiegel voor, legt hij uit. “En laat je nadenken over wie je nu bent, maar ook over waar je naartoe wil.”

‘Om een winkel succesvol te maken, moet je goed weten wat voor type ondernemer je bent’

De opleiding bevestigde Jans ambitie om in een dorp als Gieten werkt, vertelt hij. “Ik ben begaan met mensen en hou van persoonlijk contact. Dit persoonlijke zie je dan ook terug op de winkelvloer. Onze slogan “Niets is ons teveel” is de basis van de winkel en hierin gaan we ver. Het is voor mij en mijn medewerkers een sport geworden om altijd een oplossing te vinden bij problemen en altijd een antwoord te bieden op vragen. Heeft een klant die slecht ter been is de bus gemist? Dan breng ik hem of haar even thuis (in deze tijd uiteraard met de juiste beschermingsmiddelen). Hebben we een bepaald product niet? Dan halen we dat toch ergens anders… Jouw visie als ondernemer wordt uiteindelijk de basis voor het succes van je winkel. Wat die visie is, ontdek je tijdens de HSM-opleiding.”