Hero Jelle aan het woord:

‘De HFM-opleiding gaf me meer inzicht in mezelf, mijn team én de winkel’

Jelle hero hema hoger filiaal management opleiding

Jelle Heijma in Hema Deurne

ONZE HERO:

Jelle Heijma

Filiaal:

Hema Deurne en Hema Mierlo

HOE KENNEN WIJ JELLE:

Volgde Hoger Management voor de Retail (HMR/HFM)

1 januari startte Jelle Heijma als franchiser van HEMA Deurne en HEMA Mierlo. De opleiding Hoger Filiaal Management van OVD Opleidingen gaf hem de basis die hij nodig heeft voor het aansturen van een winkel. “Omdat ik mijzelf, mijn team en de winkel beter ken, ben ik in staat om snel te schakelen en behalen we betere resultaten.” 

Met een vader die verschillende HEMA’s uitbaatte, is het werken in een warenhuis Jelle met de paplepel ingegoten. “Als kind hielp ik al mee in de winkel en toen ik oud genoeg was, ging ik zelf als medewerker aan de slag.” De diversiteit van een HEMA-winkel heeft hem altijd al aangesproken, vertelt hij. “Van horeca tot huishoudelijke producten, kleding en snoep… alles is in één winkel aanwezig, en het werken met mensen vind ik ontzettend leuk.” De afgelopen jaren werkte Jelle als filiaalmanager van HEMA Deurne. Dat hij ooit zelf een winkel wilde runnen, was hem al vroeg duidelijk.

Persoonlijke ontwikkeling
De ambitie om door te groeien doet hem besluiten de HFM-opleiding van OVD Opleidingen te gaan volgen. Het belangrijkste dat Jelle hier leert, is het gedeelte persoonlijke ontwikkeling, vertelt hij. “Wie ben ik en waarom doe ik wat ik doe, zijn essentiële vraagstukken wanneer je als manager of franchiser aan de slag wil. Hoe jij leiding geeft, bepaalt namelijk het succes van een winkel.” Hij ontdekt dat hij een beetje te lief is, soms. “De docenten hebben me laten zien hoe ik, zonder autoritair en dominant te worden, toch het team goed kan aansturen.” Die motiverende sturing is nodig, weet hij. “Want je moet het samen doen en als manager moet je iedereen zien mee te krijgen.” In deze tijd des te meer, benadrukt de kersverse franchisenemer. Want de gevolgen van COVID-19 en de bijbehorende maatregelen zorgen voor onzekerheid, merkt hij. En niet iedereen gaat hier op dezelfde manier mee om. “In deze tijden is het daarom nog belangrijker om de mensen en hun drijfveren goed te kennen, en ook dat heb ik tijdens de HFM-opleiding geleerd. Onder meer de DISC-methode* heeft me een goed inzicht gegeven in de verschillende persoonlijkheden die er zijn en hoe je deze in kunt zetten om een winkel succesvol te maken.“

Jaarplannen maken
Tijdens de opleiding leer je niet alleen inzicht te krijgen in mensen, maar ook in cijfers en resultaten, vertelt Jelle. “Door dit inzicht snap je beter waarom een afdeling draait zoals ‘ie draait en kun je veel sneller veranderingen doorvoeren, waardoor de resultaten verbeteren.” Ook leer je goede jaarplannen maken, vervolgt hij. “Doorgaans best een hele kluif, waar je zonder de juiste kennis als een berg tegenop kunt zien. Omdat de docenten je helpen dit gestructureerd te doen, wordt het veel minder moeilijk.” Het zorgvuldig gemaakte jaarplan voor 2020 heeft Jelle, samen met zijn team, helaas flink moeten omgooien, vertelt hij. “Ook dan is het fijn om je team goed te kennen, zodat je het samen goed kunt stroomlijnen.” Zo focuste HEMA Deurne zich dit jaar bijvoorbeeld meer op thuisbezorgen, werd de social media gestructureerd en de presentaties in de fysieke winkel nog beter aangepast aan de lokale doelgroep. “De opleiding heeft ons geholpen om in een moeilijke tijd toch de resultaten goed te houden.”

De HFM-opleiding leert je op een andere manier naar jezelf, de medewerkers en de winkel kijken, vat Jelle het OVD-traject samen. En zorgt voor een goede basis om een winkel aan te sturen. Tijdens het interview moet zijn officiële start als franchiser van maar liefst twee winkels nog beginnen, maar desalniettemin omschrijft hij zijn spanning uitsluitend als gezond. “Ik draai al zo lang mee, en wat ik heb geleerd tijdens de HFM-opleiding heeft me heel veel zelfvertrouwen en kennis gegeven. Ik sta dan ook te trappelen om weer aan de slag te gaan, net als mijn team. Ondanks de moeilijke tijden hebben we een verbouwing van de horeca gepland staan en zodra dit gedeelte weer open kan, staan we er voor honderd procent. We gaan er sowieso weer wat moois van maken, dit jaar!”

 *DISC staat voor Dominant, Invloed, Stabiel en Consciëntieus en omvat de gedragsstijlen die de houding richting anderen en iemands dagelijkse gedrag voorspellen.