Hero Lindy aan het woord:

‘Het resultaat van onze winkel is aanzienlijk verbeterd’

Peter en Ian in de Albert Heijn Bouwens HSM opleiding

Lindy Bots bij Hema in Deurne

ONZE HERO:

Lindy Bots

FILIAAL:

Hema Deurne

HOE KENNEN WIJ LINDY:

Volgde Hoger Management voor de Retail (HMR/HFM)

Lindy Bots werkt al veertien jaar bij HEMA Deurne en sinds een paar jaar geeft ze leiding aan het team van de winkel. De HFM-opleiding gaf haar meer inzicht in haarzelf als leidinggevende, maar ook in de cijfers. ‘Ik haal nu veel meer uit ons team én uit de resultaten.’

Voor de opleiding Hoger Filiaal Management keek Lindy vrijwel nooit naar de cijfers, geeft ze toe. ‘Omdat je al snel op gaat in de dagelijkse werkzaamheden, maar ook omdat ik er simpelweg geen ervaring mee had en het best lastig vond. Nu analyseren we iedere week; waar kunnen we meer uithalen, en hoe? En zitten we actueel op de resultaten.’ De opleiding leert je dingen die je direct in de praktijk toe kunt passen, vertelt ze. ‘Zo merkte ik al snel dat de winkel best goed scoorde, maar dat er wel zaken beter konden. De afdeling kinderkleding bijvoorbeeld, liep een tijdje wat achter op het landelijk gemiddelde, bleek uit de cijfers. Dus hebben we deze op een andere manier in de winkel gepresenteerd en bepaalde stellingen naar een andere plek in de winkel verplaatst. Dit zag je al snel terug in de omzetten.’

Persoonlijke ontwikkeling
Tijdens de opleiding leerde Lindy veel over zichzelf, vertelt ze. ‘Als persoon en als leidinggevende. Ik kan makkelijk met mensen overweg, ook met mijn collega’s en doe graag dingen samen. De opleiding bevestigde mijn gevoel dat het goed is om mensen te betrekken, omdat je een winkel samen, als team, neer moet zetten. Je kunt het niet alleen.’ De opleiding heeft haar tegelijkertijd sterker gemaakt als leidinggevende, vervolgt ze. ‘Ik durf nu duidelijker te zeggen waar we naartoe moeten. Vroeger vond ik dit moeilijk, maar de HFM-opleiding heeft me geleerd dat het juist goed is om duidelijk te zijn. Ik merk aan mijn collega’s dat ze dit ook fijn vinden; ze weten zo waar ze aan toe zijn en kunnen hierdoor op hun beurt veel zelfstandiger werken.’

Goed luisteren naar het team en naar de klanten
Goed leiding geven is een combinatie van duidelijkheid en luisteren, leerde Lindy. ‘Zeker met dit team (in totaal zo’n 40 medewerkers, red.). We zijn een gemixt team, met zowel ervaren als jongere medewerkers, met veel visies en ideeën. Door goed naar elkaar te luisteren en elkaar te inspireren en te motiveren, kom je tot mooie plannen, die zorgen voor meer omzet.’ In deze tijd, waarin mensen toch minder vaak fysiek winkelen, geen overbodige luxe, merkt ze.

‘We hebben nu bijvoorbeeld meer presentaties op grote tafels, in plaats van in de gangpaden. Ten eerste scheelt dit ruimte, maar tegelijkertijd kun je hier je doelgroep beter door bereiken: omdat de cijfers ons een goed beeld geven van onze klanten, kunnen we de presentaties hier nu mooi op aanpassen.’ Ook trekt HEMA Deurne meer mensen naar de winkel met online marketing. ‘Via social media plaatsen we leuke acties, waardoor mensen soms net dat laatste zetje krijgen om toch even in de winkel zelf langs te komen.’

Kansen zien en deze durven pakken
In een tijd waarin steeds meer boodschappen online worden besteld, moet je zorgen dat je opvalt, benadrukt Lindy. ‘De opleiding heeft ons geleerd om kansen beter te benutten en om dit ook te dúrven doen. HEMA is van oudsher best een traditioneel bedrijf en wij als jong team hebben soms andere ideeën. Omdat we deze ideeën nu kunnen onderbouwen met cijfers, wordt het makkelijker om ze in de praktijk toe te passen, want de omzetten stijgen en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om.’ De opleiding heeft haar, en de winkel, dan ook veel gebracht, vindt ze. ‘Ik heb mezelf en het team beter leren kennen, waardoor we nu samen betere prestaties neerzetten. En het gedeelte strategisch management zorgt er voor dat je veel meer uit de cijfers kunt halen, waardoor het resultaat van je winkel aanzienlijk verbetert.’

Op deze manier naar een winkel, de medewerkers en de klanten kijken, maakt het werk uitdagender, besluit ze. ‘Wanneer ik na een dag opleiding terug naar huis reed, had ik al zin om de volgende dag met het geleerde aan de slag te gaan. Momenteel ben ik met zwangerschapsverlof en ik geniet enorm van mijn kindje, maar ik vind het ook fijn om begin volgend jaar weer aan het werk te gaan. De opleiding heeft me geïnspireerd, nieuwe inzichten gegeven en vooral heel veel motivatie om een geweldige winkel neer te zetten, samen met mijn collega’s!’