Hero’s Marjolein en Wim aan het woord:

‘Investeren in medewerkers is essentieel voor het succes van je winkel’

OVD Opleidingen retailopleidingen

Marjolein, Hans en Wim in de Albert Heijn in Apeldoorn.

ONZE HERO’S:

Marjolein van der Wal en Wim Oonk

SUPERMARKT:

Albert Heijn Apeldoorn

HOE KENNEN WIJ MARJOLEIN EN WIM:

Volgden Hoger Supermarkt Management

Zowel Wim Oonk, operationeel manager bij retailorganisatie Europa Have, als Marjolein van der Wal, supermarktmanager bij Albert Heijn Eibergen, volgden de OVD-opleiding Hoger Supermarktmanagement (HSM). Ondanks een verschil in generatie, hebben zij beiden bijzonder veel profijt van het onderdeel persoonlijke ontwikkeling.

Onder Europa Have vallen negentien Albert Heijn-winkels, acht Gall & Gall-vestigingen en twee HEMA’s, legt operationeel manager Hans Theuns uit. ‘Momenteel volgen vier Albert Heijn-medewerkers de opleiding HSM, waaronder Marjolein.’ De keuze vanuit de organisatie voor OVD Opleidingen is helder: ‘Mensen zijn bepalend voor het succes van je winkel. Investeren in medewerkers is essentieel in het realiseren hiervan.’

Persoonlijke ontwikkeling
Wim volgde de opleiding in zijn jongere jaren. ‘Ik wilde graag meer inzicht in mijn persoonlijke ontwikkelingspunten. Deze punten werden me duidelijk tijdens het opleidingstraject, maar vooral ook het belang van de factor ‘mens’. De inzet van je mensen wordt uiteindelijk omgezet in resultaat. Om een goed resultaat te bereiken, moet je je mensen daarom weten te motiveren en uit te dagen, want juist zij maken het verschil.’ De opleiding HSM zorgt ook vandaag de dag voor inzicht en ontwikkeling bij de supermarktmanagers van onze winkels, zegt hij. “Je ziet supermarktmanagers die de opleiding afgerond hebben ook echt stappen maken in hun ontwikkeling en je ziet ook progressie in de resultaten van de winkel die ze aansturen. Een goede opleiding komt de kwaliteit van je winkel echt ten  goede, en ook de ontwikkeling van de medewerkers van de betreffende supermarktmanagers krijgt hiermee een positieve impuls.

 

Meer inzicht in mensen en cijfers Exact de reden waarom Marjolein momenteel de opleiding HSM volgt, vertelt ze: ‘Ik wil doorgroeien in mijn huidige functie als supermarktmanager. Dat leer ik nu bij OVD.’ Het was voor de supermarktmanager al duidelijk dat ze graag met mensen werkt, vertelt ze. ‘Maar door de opleiding heb ik ontdekt dat juist het motiveren van mensen me ontzettend veel energie geeft: samen kom je tot heel mooie resultaten.’ Daarnaast leert ze veel van het cijfermatige stuk. ‘Op basis van gevoel denk je veel over je klanten te weten, maar wanneer je hier cijfers op los laat, komen daar soms hele andere conclusies uit. Inzichten waarmee je je winkel, en je omzet, naar een hoger niveau kunt tillen.’ Als voorbeeld noemt ze het grote aantal seniore klanten dat naar de winkel komt. ‘Naar mijn idee de grootste klantengroep, want ze zijn heel duidelijk aanwezig: ze hebben de tijd en zien winkelen een beetje als een sociale invulling van de dag. Cijfers laten echter zien dat ook jonge gezinnen vaak hun boodschappen bij ons doen. Daar spelen we nu meer op in.’

‘Investeren in mensen en ze hierdoor motiveren, geeft dynamiek aan je bedrijf’, besluit Hans. ‘Een goede opleiding, met aandacht voor jouw eigen ontwikkeling, het motiveren van mensen en voor de achterliggende processen, zie je uiteindelijk terug in de sfeer en de resultaten.’ Daarom hebben we ook bewust gekozen om 2 opleiding zelf te doen, de Shiftleidersopleiding en de Teamleidersopleiding. Die geven wij (operationeel managers) zelf om dicht bij de ontwikkeling van onze mensen te staan en talenten van dichtbij te kunnen volgen.