Selecteer een pagina

BijStox

“Gerichte trainingen dankzij van tevoren vastgestelde leerdoelen”

Wim Jacobs

HR-manager bij BijSTOX

Bij de drie tuincentra van bijSTOX bleek behoefte te zijn aan aanvullende training. Het programma NL Leert Door – een uiteenlopend pakket aan gesubsidieerde trainingen – van OVD Opleidingen bood uitkomst. “We hebben daardoor op diverse niveaus de kwaliteit weer verder omhoog kunnen brengen.”

De drie tuincentra van bijSTOX – gevestigd in Heerlen, Maasbracht en Roermond – hebben alles in huis voor de groene aankleding in en rondom het huis en voor de verzorging van huisdieren. Met medewerkers op diverse niveaus die de klant op een deskundige manier van advies voorzien. Medewerkers, 150 in totaal, die vanwege de coronamaatregelen eerder dit jaar een tijdlang hun werk niet of beperkt konden uitvoeren, vertelt manager HR Wim Jacobs. “We zagen in die periode wel de mogelijkheid in te spelen op de wens van diverse medewerkers naar wat extra training en opleiding.”

Specifiek

Op zoek naar een geschikte partner om daar invulling aan te geven kwam het bedrijf bij OVD Opleidingen uit. “We kenden ze wel, maar hadden nog niet eerder samengewerkt,” zegt Wim die uitlegt dat er specifiek gekeken werd naar een training op het gebied van verkoop en op het gebied van personeelsmanagement. “Enerzijds waren er medewerkers die hun commerciële vaardigheden wilden verbeteren, anderzijds bestond er bij een aantal mensen behoefte hun leidinggevende capaciteiten te verbreden, zich verder te ontwikkelen en eventueel door te kunnen groeien binnen onze organisatie.” Uiteindelijk besloten 8 medewerkers voor personeelsmanagement te kiezen en 22 voor commerciële vaardigheden en sales, geeft hij aan.

Rollenspel

In overleg met OVD Opleidingen werd vervolgens bekeken hoe de trainingen konden worden afgestemd op de situatie van bijSTOX, merkt Wim op. “Hoewel zo’n trainingen een aantal algemene elementen hebben, konden we bepaalde zaken toch afstemmen op vooraf door ons aangegeven leerdoelen. Daardoor werd de praktijk nog beter benaderd.” In juni, zegt hij, volgde een eerste groep de verkooptraining. Daarna werd geëvalueerd. “Zo hebben we bepaalde aspecten nog wat kunnen aanpassen. Maar over het algemeen was die eerste groep meteen enthousiast.” Hij lacht: “Ook over het rollenspel, waar ze vooraf wat tegenop keken. Maar de trainer van OVD Opleidingen wist die schroom snel weg te nemen. Zo’n rollenspel benadert de praktijk en is daardoor heel leerzaam.”

Wim geeft aan ook bijzonder te spreken te zijn over de goede communicatie met OVD Opleidingen. “Zeker gezien de lastige periode waarin we zaten. Dankzij een vaste contactpersoon verliepen de contacten snel en efficiënt. Dus ja, een prima ervaring en OVD Opleidingen is zonder meer in beeld als we in de toekomst weer behoefte hebben aan een training of opleiding.”

Dit is een gemiddelde beoordeling op basis van de Net Promoter Score. De beoordeling is tot stand gekomen tijdens de uitvoering van de NL Leert Door trainingen 2020/2021.

088 – 008 45700
info@ovd-opleidingen.nl