“Van fysiek opleiden naar online opleiden: het wordt steeds leuker”

Peter en Ian in de Albert Heijn Bouwens HSM opleiding

Datum: 23 april 2021
Onderwerp: Online opleiden
Publicatie: Renske Mombarg (OVD)

Het voorjaar is bij uitstek een drukke periode voor de retail- en tuinbranche. Het weer verandert, het is (vaak) zonniger en warmer. De bomen beginnen te groeien en worden weer mooi groen. De bloemetjes en de bijtjes laten zich weer zien. Dit heeft effect op ons mensen: we worden weer vrolijker, willen naar buiten, dingen ondernemen en we willen weer geprikkeld worden.

Dit zie je ook terug in de retail- en tuinbranche. Er is bijvoorbeeld weer meer behoefte aan nieuwe kleding, een nieuw vlot kapsel, maar bijvoorbeeld ook aan het voorjaarklaar maken van je tuin. Drukte alom.

In deze bijzondere tijden is alles anders. Je bent als medewerker of leidinggevende blij dat je weer de winkel in mag om klanten te helpen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de winkel waarin je werkt: in de supermarkt en drogist mocht je al ‘gewoon’ klanten ontvangen. In bijvoorbeeld kledingwinkels en in de tuincentra juist weer heel beperkt, net als de horeca. Maar het feit dat het weer kan, zorgt gelukkig weer voor hoop.

Als je dan je klanten mag helpen, is de manier waarop anders dan anders: afstand houden, mondkapje op en alleen op afspraak. Op het moment van schrijven van dit blog zijn net nieuwe versoepelingen aangekondigd: klanten mogen binnenkort in beperkte mate weer ‘spontaan’ binnenkomen. Niet dat het werk was opgehouden: de online bezoeken aan (al dan niet kortgeleden opgerichte) webshops zijn enorm toegenomen en wanneer de klant wél naar je winkel komt, is zijn vraag vaak ook specifieker.

Dit zorgt ervoor dat de (persoonlijke) aanpak waarmee je klanten helpt, verandert: je klanten bezoeken op een andere manier je winkel. Dit vraagt wat van je eigen manier van werken als medewerker, maar ook van de manier van aansturen van de medewerker, als je een manager bent. Hoe zorg je er nou voor dat je de daadwerkelijke vraag van je klant beantwoordt? Heb ik deze vraag wel goed begrepen?

Van fysiek naar online trainen

Ook voor ons als retailopleider geldt dat de vraag van onze klanten is veranderd. Waar wij voorstander zijn van het geven van fysieke trainingen en opleidingen, moesten wij ervoor zorgen dat ons aanbod werd ‘ver-online-iseerd’. Zomaar ineens ontstond dit nieuwe werkwoord.

Het gros van ons opleidingsaanbod hebben we met veel hulp van ons team en onze ervaren freelance trainers omgezet naar online trainingen. Hierdoor kun je de goede, kwalitatieve opleidingen die je van ons gewend bent ook gewoon thuis vanaf je keukentafel volgen.

Daarnaast zijn we weer begonnen met het aanbieden van de fysieke trainingen: dit kan incompany bij de werkgever, maar ook op onze locaties in Ede en Venlo. En laten we eerlijk zijn: fysiek trainen blijft toch de leukste manier.

Online trainen is saai? Nee hoor!

Sinds we online opleiden, is de gemiddelde waardering voor onze trainingen een ruime 8! Dat is een enorm compliment.

Vooral omdat de medewerkers uit de retail- en tuinbranche meestal niet gewend zijn de hele dag achter de computer te zitten. Veel bewegen, actief bezig zijn en praktisch ingesteld, zomaar een paar woorden die van toepassing zijn op deze branche.

In het ontwerp van onze online trainingen hebben we daar rekening mee gehouden. Niet alleen door het vaker inlassen van pauzes en het maken van algemene afspraken aan het begin van de training. Camera’s aanhouden, actieve houding, niet deelnemen op je telefoon, maar alleen via tablet/laptop. Tot zover de regels.

Hoe zorgen we er dan verder voor dat iedereen ‘aangehaakt’ blijft? Onze ervaren en enthousiaste trainers motiveren en stimuleren jouw leerproces gedurende de dag. Ze zorgen voor veel interactie tussen de deelnemers. Ze gebruiken hiervoor actieve werkvormen die goed aansluiten bij de praktijk. En af en toe word je uitgedaagd van je plek op te staan om bijvoorbeeld een bepaald item te vinden dat het beste bij jou past. Ook vragen we tijdens de training om eigen, recente casussen in te brengen die als voorbeeld kunnen dienen voor de werkvorm waarmee wordt geoefend.

Verder zorgen we voor afwisseling, door het vormen van groepjes via breakout-rooms, waarin samen gediscussieerd kan worden of waarin samen een opdracht gemaakt wordt. Maar ook het gebruik van een quiz via Kahoot of Mentimeter, online tools waarin je als deelnemer een actieve rol krijgt. We zetten bij een groot deel van onze huidige trainingen ook een trainingsacteur in, die helpt te oefenen met het praktisch vertalen van de theorie naar de praktijk. En daarnaast krijg je natuurlijk ondersteunend materiaal, waarin je later nog eens kunt teruglezen hoe het ook alweer zat.

Opleiden is in deze tijden te duur?

Vanuit de overheid is eind 2020 subsidie beschikbaar gesteld voor het opleiden van volwassenen. Iedereen die zich wil ontwikkelen, kan zich hiervoor inschrijven.

Vanuit OVD Opleidingen bieden wij momenteel 20 trainingen gratis aan vanuit dit subsidietraject. Niet alleen voor medewerkers in dienst van een werkgever, maar ook voor de individuele volwassene die zich graag wil ontwikkelen.