Selecteer een pagina

Supermarkten kunnen niet meer om flitsbezorgers heen

Marketing in de supermarkt OVD Opleidingen
Logo OVD Opleidingen Retailopleidingen

Gepubliceerd door OVD Opleidingen

“In onderstaand artikel leggen we je uit wat flitsbezorgers zijn en wat de traditionele supermarkten van hen kunnen leren.”

27 juni 2022

Supermarkten kunnen niet meer om flitsbezorgers heen.

De traditionele supermarkten kunnen niet meer om de flits- en maaltijdbezorgers heen. Wat zijn flitsbezorgers en wat kunnen we van hen leren? Alles en meer lees je in onderstaande blog.

Wat zijn flitsbezorgers?

De meeste mensen zijn ondertussen bekend met het fenomeen maaltijdbezorgers (zoals Thuisbezorgd.nl), maar tijdens de coronapandemie zijn er verschillende flitsbezorgingsdiensten bijgekomen. Mensen die snel iets nodig hebben kunnen, via een app op de telefoon, supermarkt boodschappen bestellen. Binnen de kortste keren staat er een bezorger voor de deur met de bestelde boodschappen.

Is het een fenomeen?

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 700.000 mensen in Nederland wel eens gebruik hebben gemaakt van de diensten van een flitsbezorger. Wanneer de huidige weekomzetten worden doorgerekend naar het hele jaar, komt de omzet al uit op € 500 miljoen. Dit is allemaal omzet die niet naar de traditionele fysieke supermarkt is gegaan. Kortom, flitsbezorgers hebben een serieuze plek bemachtigd in het supermarktlandschap.

Dé concurrent voor de kleine boodschappen

Flitsbezorgers concurreren nu nog voornamelijk met de supermarkten voor de kleine boodschappen. Echter is de verwachting dat ze in de toekomst zich ook willen wagen aan de weekboodschappen. Dit zou natuurlijk een aanzienlijke hap uit de omzet van de traditionele supermarkten kunnen nemen. Aan de gevestigde traditionele spelers de taak om hier een gepast antwoord op te verzinnen. Maar wat zijn de opties?

Samenwerken
Samenwerken lijkt een optie die voor de hand ligt. Er zijn al supermarkten die samenwerken met dit soort partijen of de mogelijkheden onderzoeken. Bij een samenwerking zou het voor de traditionele supermarkten dan ook geld kunnen opleveren i.p.v. kosten. Voor de flitsbezorgers is een samenwerking uiteraard ook superinteressant. De traditionele supermarkten hebben de logistiek en inkoop zeer goed georganiseerd, om nog maar niet te beginnen over de krachtige marketing en opgebouwde marktaandeel.

Zelf onderzoek doen naar eigen snelle bezorgmogelijkheden
Het zelf starten van een soortgelijke dienst behoort ook tot de mogelijkheden van de supermarkten. Zoals eerder gezegd, hebben de supermarkten natuurlijk de logistieke keten en inkoop goed op orde. Naast deze voordelen kunnen ze mogelijk ook makkelijker snel bezorgen buiten de grote steden, doordat ze daar vaak al gevestigd zijn met de supermarkt. Buiten de grote steden is flitsbezorging nog niet aanwezig, waardoor hier mogelijk ook een langere bezorgtijd als ‘snel’ wordt ervaart.

Flitsbezorgers negeren
Het negeren van de opties met betrekking tot flitsbezorgers en de focus leggen op het traditionele winkelmanagement is ook een optie. Iedere expert op het gebied van de supermarktbranche is het erover eens, de traditionele supermarkt zal niet snel verdwijnen uit het straatbeeld. Verder lijken flitsbezorgers nog niet te kunnen tippen aan de (relatief lage) marges die een supermarkt haalt. Mocht er toch een lucratief businessmodel ontstaan, kan er altijd nog onderzoek gedaan worden naar de opties.

Samenvattend kunnen we concluderen dat flitsbezorgers een serieuze plek hebben ingenomen in het supermarktlandschap. Echter betekent het niet dat dit een bedreiging hoeft te zijn voor de bestaande supermarkten. Er zijn genoeg kansen en mogelijkheden met betrekking tot bezorging in de toekomst.

Bronnen:

 

Misschien vind je dit ook interessant