De toekomst van de retail

Gepubliceerd door OVD Opleidingen
“Hoe winkelen we over 5 jaar? Hoe ziet winkelen eruit in 2027? Wat gaat er volgens onderzoeken veranderen? In dit artikel nemen we je mee in de toekomst van de retail.”
22 augustus 2022
De toekomst van de retail
Hoe winkelen we over 5 jaar?
Hoe ziet winkelen eruit in 2027? Wat gaat er volgens onderzoeken veranderen? In dit artikel nemen we je mee in de toekomst van de retail.
Duurzaamheid: van USP naar basisverwachting
Van een duurzaam T-shirt tot een maatschappelijk verantwoorde chocoladereep. Bedrijven gebruiken duurzaamheid tegenwoordig vaak als een Unique Selling Point (USP). In de toekomst zal de consument dit echter niet meer als een USP zien, want de consument wordt ook steeds bewuster. Bijna de helft van de consumenten geeft aan dat ze het belangrijk vinden dat er inzicht is in de duurzaamheid van de producten. Bijna een kwart (22%) geeft aan dat duurzaamheid een doorslaggevende factor is in het aankoopproces. Duurzaamheid wordt dus een vanzelfsprekendheid in plaats van een uitzondering.
(Nog) meer digitaal
Uit het onderzoek blijkt dat verwacht wordt dat de ‘online retail’ blijft groeien. Toch gaven veel mensen in het onderzoek aan dat ze producten als schoenen, mode items en woon & living artikelen ook graag in de winkel blijven kopen. Uit hetzelfde onderzoek komen ook prognoses voor 2027 naar voren voor de online retailmarkt (per productcategorie):
- 40% van de schoenen wordt online verkocht.
- 46% van de kleding vindt via onlinekanalen een nieuwe eigenaar.
- 33% van de home & living producten komt via onlinekanalen bij de consument terecht.
- 30% van de sportartikelen zal online over de toonbank gaan.
Momenteel wordt één op de drie (33%) van de online aankopen via de smartphone gedaan. Dat zal over vijf jaar gestegen zijn naar ruim de helft (53%).
Persoonlijk én makkelijk
De onlineconsument verwacht steeds meer. Uit het onderzoek blijkt dat mensen in 2027 steeds vaker én beter een gepersonaliseerd aanbod van producten willen krijgen. Naast een gepersonaliseerd aanbod, vinden consumenten het ook belangrijk dat het hen online gemakkelijk wordt gemaakt. Dit om niet te verdwalen in het online retaillandschap.
OVD Opleidingen volgt de veranderingen binnen de retail op de voet en speelt met de trainingen en opleidingen in op deze veranderende vraag. Zo hebben wij bijvoorbeeld een compleet nieuw leerconcept ontwikkeld voor onze mbo-bbl supermarktopleidingen.
Bron:
Misschien vind je dit ook interessant
Trainer aan het woord: Gerda
Elke twee maanden geeft een trainer een inkijkje in zijn of haar werk. Deze keer is trainer Gerda...
50 jaar OVD Opleidingen
Afgelopen donderdag (6 oktober 2022) was het zover: OVD Opleidingen bestond 50 jaar. Dit...
Acteursdag OVD Opleidingen
"Tijdens onze trainingen blijkt telkens weer hoe leuk, effectief en inspirerend het oefenen met...