Selecteer een pagina

Antoon van Schaijk

“Creëer je eigen toekomst!”

Omgaan met klanten en gedreven door sales en klanttevredenheid

Bij OVD Opleidingen sinds 2002

Antoon’s expertises:

  • Verkooptrainingen
  • Gesprekstechnieken
  • Leidinggeven
  • Feedbacktrainingen

OVER ANTOON VAN SCHAIJK

Ik ben een supermarktprofessional en gek op klanten! Ik heb ruim 42 jaar ervaring in diverse functies binnen gerenommeerde foodretail organisaties.

Mijn ervaring is van centrale hoofdkantoorfuncties van Inkoper tot Formule Manager en op regionaalniveau van Hoofdspecialist tot Operationeel Manager … maar in de beginfase natuurlijk op de winkelvloer operationeel de praktijk van alle dag ervaren.

Tijdens mijn loopbaan altijd enorm geïnteresseerd geweest in het opleiden en ontwikkelen van jonge talenten in onze prachtige beroepsgroep die ongekende toekomstmogelijkheden biedt.

Vanaf 2002 daarin volop actief als docent, trainer, mentor en coach binnen diverse opleidingsorganisaties.

Als gecertificeerd Covey-trainer ’fan’ van deze ‘7 principes’ en in het verlengde daarvan groot voorstander van een competentiegerichte onderwijsmethode. Je zit uiteindelijk zelf aan het stuur en bent verantwoordelijk voor je eigen toekomst.!

ANTOON’s KLANTENPORTFOLIO

‘De foodretail biedt ontzettend veel toekomstperspectief!’

OVD-docent Antoon van Schaijk begeleidde de afgelopen twintig jaar honderden supermarktmanagers in spe. Met meer dan veertig jaar ervaring in diverse functies binnen verschillende foodretail organisaties, weet hij wat er belangrijk is op de winkelvloer. “Gemotiveerde medewerkers, de klantverwachtingen overtreffen en een optimaal exploitatieresultaat realiseren. Of je dit bereikt, ligt er aan hoe jij aan het wheel of retail draait!”

“Werken in de supermarkt heeft soms, onterecht, nog steeds een beetje een vakkenvullersimago”, merkt Antoon. “Terwijl er zoveel toekomstperspectieven zijn! Het gaat om assortiment, mensen, klanten… Dat brengt ontzettend veel dynamiek met zich mee.” De supermarkt heeft een maatschappelijk onmisbare rol, legt hij uit. “Als supermarktmanager fungeer je dan ook eigenlijk als een soort schaduwburgemeester van een lokale samenleving. Van tien- tot vijftienduizend klanten die wekelijks bij jou over de vloer komen. Om een winkel goed te kunnen runnen, moet je zowel de behoeftes van je klanten als van je medewerkers kennen. Dat is iedere dag topsport bedrijven!”

‘Een supermarkt runnen is topsport bedrijven!’

In je kracht
De basis van die winkel moet goed zijn, legt Antoon uit. “En die basis begint bij de mensen. Om het optimale uit een team te kunnen halen, moeten de medewerkers goed in hun vel zitten en op elkaar ingespeeld zijn.” De HSM-opleiding is er daarom in de eerste plaats op gericht om deelnemers in hun kracht te zetten, legt hij uit. “Wij dagen (toekomstige) supermarktmanagers uit om kritisch naar zichzelf te kijken. Wie ben je? Waar wil je naartoe? Wat voor voorbeeldgedrag laat je zien naar je medewerkers en wat voor invloed heeft dit op je team? Want wanneer zij in hun kracht staan, kunnen ze dit weer doorvertalen naar hun mensen op de werkvloer.” En juist die doorvertaling is belangrijk, benadrukt hij. “Want alleen ben je nergens. Als manager moet je kunnen loslaten, maar dat kan pas wanneer je je medewerkers echt kent en weet wat er onder de oppervlakte speelt.”

De juiste balans
De functie van supermarktmanager kun je slechts gedeeltelijk leren, weet Antoon uit ervaring. “Ik zeg altijd: in dit vak moet je van je mensen houden en verliefd zijn op klanten. Dat moet een soort natuurlijke DNA-structuur zijn: er iedere dag weer voor willen gaan en gemotiveerd zijn om de mensen mee te krijgen. Al de rest kun je leren.” Als supermarktmanager draai jij aan het wheel of retail, vertelt hij. “Jouw leiderschapsstijl bepaalt het succes van je winkel. Dat betekent dus in de eerste plaats dat je de mensen mee moet zien te krijgen in de visie en missie van jouw winkel, maar ook dat je in staat moet zijn om de klantverwachting telkens weer te overtreffen én dat je daarnaast resultaatgericht moet kunnen werken. Al deze punten behandelen we tijdens de HSM-opleiding. Van persoonlijke ontwikkeling tot personeels-, commercieel-, financieel en operationeel management. Zodat je uiteindelijk de juiste balans weet te vinden tussen medewerkers, klanten, omzet, marge en kosten.”

‘Jouw leiderschapsstijl is een bepalende factor voor het succes van je winkel’

Verschillende perspectieven
Tijdens de opleiding benchmark je met branchegenoten van verschillende formules, legt Antoon uit. “Hierdoor is er veel interactie, leer je enorm veel van elkaar en ontdek je meerdere perspectieven.” De docent neemt hierin altijd de actualiteit mee, benadrukt hij. “Zodat het geleerde direct in de praktijk is toe te passen. Zo gaat het in het dagelijkse leven tenslotte ook.” Kunnen acteren op de actualiteit is belangrijk, “Kansen pakken!” legt hij uit. “Kijk alleen maar naar de huidige situatie waarin we zitten. De horeca valt weg, mensen besteden nog meer in de supermarkt dan anders, behoeftes veranderen… hoe manage je dat? En hoe manage je dat binnen de gestelde gedragsregels?” In dergelijke situaties komt het er op aan dat je operationeel resultaat laat zien als filiaalmanager/ondernemer, benadrukt hij. “Dat je niet alleen zégt wat je in een bepaalde situatie zou willen doen, maar dat je in de praktijk laat zien dat je het daadwerkelijk kúnt. En juist hier is de HSM-opleiding op gericht: practice what you preach!

Tegelijkertijd is het eveneens preach (about) what you practice, besluit Antoon. “Het is mijn ambitie om de branche naar een hoger niveau te tillen. De foodretail is een ontzettend mooie branche. Een wereld van miljoenenomzetten, met teams van wel honderdvijftig tot tweehonderd collega’s. Een vak waar je trots op mag zijn en dit mag je ook uitdragen!” Tegelijkertijd is het een branche waarin er veel en snel verandert, vervolgt hij. “Daarom is het onmogelijk om vast te roesten. De klant is dynamischer dan ooit en ontwikkelt zich razendsnel, net als de foodbranche en de medewerkers in de retail. Dat moet je als manager kunnen bijhouden en aansturen, anders word je ingehaald. Nogmaals: jij draait aan dat wheel of retail, en hoe je dat, vanuit jouw praktijksituatie, het beste kunt doen, leren we je tijdens de opleiding Hoger Supermarkt Management.”