Selecteer een pagina

Hans Bijker

“Iedere dag fris en gemotiveerd naar het werk”

Gedreven en enthousiaste retail-liefhebber

Bij OVD Opleidingen sinds 2021

Hans’ expertises:

  • Gedragsverandering
  • Klantgerichtheid
  • Leiderschap
  • Winkelformule
  • Verkooptechniek

OVER HANS BIJKER

Aangenaam! Ik ben Hans Bijker, gedreven en enthousiaste Retail-liefhebber. Ik geniet er van om mensen te helpen met hun ontwikkeling en ze nog enthousiaster maken over het winkelvak dan ze al waren. Ik inspireer en laat me inspireren door de interactie met de groep.

Mijn passie is mensen inzicht laten verkrijgen in hoe ze beleid en cijfers kunnen vertalen naar de winkelvloer waarbij ze weten waarvoor ze iedere dag fris en gemotiveerd naar hun werk gaan

HANS BIJKERS KLANTENPORTFOLIO

“In de retail draait het steeds meer om beleving en gastvrijheid”

Met zo’n 30 jaar ervaring in de retail stond Hans Bijker voor een nieuwe uitdaging, opnieuw op zoek naar een functie als regiomanager. Op dat moment kwam ook OVD Opleidingen voorbij die nieuwe trainers zocht voor retailopleidingen in het kader van NL Leert Door. “Met mijn uitgebreide ervaring vind ik me daar de aangewezen persoon voor.”

Na 30 jaar in de retailbranche te hebben gewerkt, waaronder 21 jaar bij Halfords, kent Hans Bijker het klappen van de zweep wel. Hij heeft de winkelbranche zien veranderen. “In de retail draait het steeds meer om beleving en gastvrijheid. De klant, of beter gast, komt niet meer als vanzelfsprekend naar een winkel. De gunfactor moet je als winkeleigenaar verdienen; het moet een feestje op de winkelvloer zijn.”

Gebaande pad

Het had niet veel gescheeld of Hans was opnieuw bij een bekende naam in de retail aan de slag gegaan. Toen kwam OVD Opleidingen voorbij. “Ik ben op gesprek geweest en het klikte. Vervolgens stond ik voor de vraag of ik nog een keer hetzelfde kunstje wilde doen of van het gebaande pad durfde af te stappen.” Het werd het laatste,  met als gevolg dat hij nu opeens voor een groep ‘leerlingen’ staat. “Ik had al eerder willen beginnen, maar corona kwam tussendoor.”

Naar de zin

Nu is het dan zover. Hans denkt dat hij vanuit zijn ervaring en de bij OVD Opleidingen aanwezige brede kennis winkelmedewerkers naar een hogere prestatie kan leiden. “Ze mogen leren hoe ze het de klant naar de zin maken, hoe ze er aan bij kunnen dragen dat die klant voor hun winkel kiest en niet voor een andere. Ook het management, de eigenaar moet zorgen dat alles klopt, daar is het hele team verantwoordelijk voor.”

Dynamiek

Hij benadrukt nog een keer het belang van gastvrijheid, verwijst naar de horeca. “In die sector weten ze al heel lang hoe de gast te ontvangen, vriendelijk en met een glimlach.” Dus zal hij de confrontatie aangaan en veel vragen stellen. “Zoals gezegd is de retail veranderd en is het goed eens met een andere blik naar je winkel te kijken. Doe eens iets anders, organiseer iets leuks waardoor de klant een band met de winkel opbouwt. Ook met andere ondernemers uit een winkelcentrum bijvoorbeeld. Daag je mensen maar tevens jezelf wat dat betreft regelmatig uit. De retail vraagt om dynamiek.”

Creativiteit

Dat is niet altijd gemakkelijk, erkent Hans, maar het voordeel is dat ondernemers, ook in de retail, vaak creatief zijn wanneer het nodig is. Maar soms hebben ze een zetje nodig om die creativiteit te tonen. “Daarbij kan ik ze helpen. Sterker nog, ik ben er zelf een goed voorbeeld van. Heb onlangs niet voor veiligheid maar voor een heel andere nieuwe uitdaging gekozen. Waar ik enorm veel zin in heb.”