Worebo: de fijnste winkels om in te werken en winkelen

Zijn vader begon als franchisenemer in 1984 een Praxis in Apeldoorn en in 1987 in Ede. Mark Roffelsen stapte, na zijn hbo-opleiding te hebben afgerond, in 1996 in het bedrijf en nam beide vestigingen in 2001 over. “Ik heb een aantal jaren verschillende functies gehad en zo de organisatie goed leren kennen.”

Missie Worebo
Het bevalt hem prima, het runnen van twee Praxis-filialen als franchisenemer. “Samen met het team hebben we een visie hoe we de winkel draaien en daarbij dicht bij de klanten kunnen staan. Dat heeft met benadering te maken, met de sfeer in de winkel.” Die klantbeleving, maar ook het welbevinden van de medewerkers heeft continu aandacht, geeft Roffelsen aan. “We hebben als missie dat we de fijnste winkels willen zijn om in te werken en winkelen.”

Om missie en doel optimaal te kunnen verwezenlijken werd besloten dat het hele team een feedbacktraining zou volgen, legt Roffelsen uit. “Hoe zorgen we ervoor dat onze klanten – die al heel tevreden over ons zijn – nog wat meer tevreden worden? En hoe kunnen we daar als team invloed op uitoefenen? Dat waren twee belangrijke speerpunten. Bovendien, we hebben natuurlijk te maken met de concurrentie van de grote Duitse bouwmarkten en het internet. Daar willen we ons van onderscheiden.” Dus, zegt hij, werd contact gelegd met OVD Opleidingen, een partner die al eerder een training voor het management had verzorgd. “Dat ging destijds prima. Dus we zijn opnieuw samen om de tafel gaan zitten. Om een gericht trainingspakket voor het hele team samen te stellen.”

De toegevoegde waarde van OVD Opleidingen
Die trainingen, opgesplitst in twee blokken, bestonden uit diverse modules. Maatwerk, zegt Roffelsen. “Dat is de toegevoegde waarde van OVD Opleidingen. Ze kijken naar onze wensen en behoeften, denken vervolgens mee, wijzen op aspecten die in hun ogen belangrijk zijn en stellen dan heel gericht een opleidingspakket samen. Waarbij ook volop ruimte is voor feedback van de medewerkers.” Hij heeft gemerkt dat de trainingen invloed op het team hebben, ziet dat de medewerkers nog iets beter dan voorheen in hun vel zitten. Nu is het zaak de theorie naar de praktijk te vertalen. “We zijn een jaar geleden een nieuwe richting ingeslagen en verleggen beetje bij beetje onze koers. De persoonsgerichte trainingen van OVD hebben daar een belangrijke basis voor gelegd. Wij moeten nu zelf de vervolgstappen zetten.”